היכנס למסדרונות הנסתרים של ההיסטוריה עם הפרסום החדש שלנו, "זוכרות את מחנות השבויים". חוברת פורצת דרך זו, שנכתבה על ידי חוקר מחנות המעצר ד"ר שי גורטלר וחבר הצוות שלנו עמר אלע׳בארי, שופכת אור על היבט שלעתים קרובות מתעלמים ממנו של הנכבה של 1948: סיפורם של מחנות השבויים בהם רוכזו אלפי פלסטינים בין 1948 ל-1950. לצד לוחמים פלסטינים ולוחמים מצבאות ערב, רוב האסירים במחנות האלה היו אזרחים שלא היו מעורבים כלל בלחימה, לעיתים נלקחו כל הגברים מכפר מסוים. רוב מוחלט של האסירים האלה גורשו בסופו של דבר והצטרפו למאות אלפי הפליטים הפלסטינים שגורשו ושיבתם נמנעת עד היום. התעמקנו בעדויות, בחומרי מחקר ובמסמכים ארכיוניים בזמן שאנו חושפות את קורותיהם של אלפי פלסטינים שנעצרו שלא בצדק בין השנים 1948-1950.

כחלק מהמחויבות שלנו לחינוך ולזיכרון, השקנו לאחרונה את החוברת במהלך סיור פורץ דרך שחזר על עקבותיהם של אלה שעברו מאסר ועקירה. למשתתפים.ות הייתה הזדמנות לבקר בשלושה מחמשת מחנות האסירים הקבועים, תוך התעמקות במורשת העמוקה של התנגדות וחוסן שצמחו בין חומות אלה; בכפר אג'ליל, היום באזור מחלף הסירה, היכן שרוכזו האסירים נמצא היום מתחם של חברות טכנולוגיה, כמה מבתי הכפר אג'ליל אלקבליה, שבהם שוכנו בתחילה אסירים לאחר שתושבי הכפר גורשו, עדיין עומדים היום קרוב ל"מחלף הסירה". באג'ליל גם התחילה שביתת האסירים הראשונה ב-1948 שהחלה מסורת של התנגדות בתוך בתי הכלא. האסיר וליד דקה שמת לאחרונה בכלא הישראלי כתוצאה מהזנחה רפואית, וגופתו עדיין מוחזקת בידי השלטונות, המשיג את המאבק הזה כ"צומוד פנימי".

לתחנה שנייה באם ח'אלד, כפר עקור שגם בבתיו שוכנו אסירים. היום מה שנשאר מבתיו נמצא בתוך שכונה בנתניה ומבנה המסגד ששרד משמש כישיבה. וסיימנו את הסיור בעתלית: מחנה עתלית הוקם על ידי הבריטים לכליאת מהגרים יהודים ב"עליה הבלתי לגאלית" ומיוני 1948 ישראל השתמשה באותו מתקן לכליאת פלסטינים. למדנו מפרופסור מוסטפא כבהא ומד"ר גורטלר על העבר של המקום ושמענו עדויות על כליאה ב-1948 וכליאה ב-2024. החוברת יוצאת לאור בתקופה אפלה מאד, כשמעצרים המוניים, התעללות ועינויים עוברים כמעט בלי מחאה, כשמליוני פלסטינים שוב נעקרים מבתיהם ועשרות אלפים נרצחו. מול החורבן הזה אנחנו חייבות להמשיך ולספר את האמת, ללמוד את ההיסטוריה ואת מקורות העוולות הנוכחיות, כדי שנוכל לבחור בעתיד שונה.

מוזמנות ללמוד איתנו, להוריד את החוברת